neděle 5. února 2017

Recept z archívu - Jeseter jako frikando



Dcerka si vede kalendářík, ve kterém si pečlivě odečítá dny, které zbývají do dalších Vánoc. Myslím, že se ještě něco málo načeká... :-) Jak se tak dívám na archívní foto P.F. 2015 - jesetera jsem tedy musel připravovat o Vánocích 2014. Jak ten čas letí!

Nádherná, statná ryba, tříčlenné rodině poskytla štědrovečerní večeři a dva obědy (samozřejmě - ne po sobě následující, to by moje děvčata nejspíše řvala: "Dosť bolo jesetera!").

Starodávný recept zařadil do své slavné Rybí kuchyně Jindřich Vaňha. Způsob přípravy "en Fricandeau" odkazuje na úpravu telecího. Jako frikando byl původně označován ořech z telecí kýty, dnes pod tímto názvem rozumíme spíše váleček ze spodního šálu jakékoli kýty jatečného zvířete. Tento telecí ořech býval tradičně upravován dušením, důkladně prošpikovaný. A špikování ruku v ruce s dušením potkalo také našeho jesetera.

Rybu jsem tenkrát nakrájel na dva cm tlusté filety, které jsem následně prošpikoval a osolil. Pekáč jsem vyložil plátky šunky a špeku, doprovázenými plátky cibule a mrkve. Přidal jsem dva bobkové listy, pár kuliček nového koření a celého pepře. Na zmíněnou kompozici jsem spořádaně nakladl připravené rybí filety, které jsem posypal hoblinkami másla. A potom jsem to celé přikryl, abych rybičce dopřál půlhodinové dušení v troubě při sto padesáti stupních. Rybu jsem vyjmul z pekáče, aby se omáčce dostalo zahuštění světlou jíškou. Po provaření jsem omáčku procedil.  Poté jsem nakrájel několik žampionů, které jsem pokrájel na másle. Šup s tím do omáčky - a bylo hotovo!

V jaké úpravě jsme tenkrát měli brambory, si již nepamatuji. Hodila by se i rýže, k pokrmu bych si jako přílohu dokázal představit i bagetu.

V každém případě to bylo moc fajn!


S pozdravy čau a mňau

čtenářstvu oddaný Gastrokocour      

Žádné komentáře:

Okomentovat