sobota 16. ledna 2016

Nastal čas, abychom si orazili od vánočního cukroví... proto si dnes dáme štrůdl!

Umím připravit množství závinů, s rozličnými náplněmi, z různých těst. O některých se zmíním i zde. Dnes přijde na řadu klasický jablečný štrůdl z taženého těsta.
 
Kdysi jsem se otázal kolegyně, která nebyla žádnou začátečnicí, zdali umí udělat tažený závin. Odpověď dámy s dvacetiletou praxí zněla:
"Ne, my děláme ten z lístkového těsta!"
 
Reakci ve smyslu, že ten z lístkového těsta zvládne zcela sama moje jedenáctiletá dcera, jsem si toho dne nechal pro sebe. A ten tažený jsem mlčky udělal sám.
 
Neboť vězte, moje milé čtenářky a moji milí čtenáři - ano, já jsem pěkně arogantní hajzl, ale snažím se polepšit! Permanentně! A musím říci, že sám sebe často nepoznávám... Jestli to tak půjde dál, můj odchod do penze bude provázen andělskou gloriolou! :-D
 
Leč, dosti planého plkání, následuje fotoseriálek:
 
 

Tažený závin s jablky

 

Základní dávku těsta představuje 250 gr. hladké mouky, 50 gr.
měkkého másla, špetka soli, jedno vejce, naběračka horké vody
(asi 1,5 dcl). Láhev rumu, stojící opodál, se tváří, jakoby se jí
to netýkalo. To se však mýlí, jejího obsahu totiž do těsta přijde
rovného 0,5 dcl. :-) Někdo dává ocet, ten však poněkud čpí.
Rum příjemně voní a těstu dodá na chuti. Dobří počtáři postřehli,
že na vále se tetelí dvojnásobná dávka. :-D


Ze surovin vypracujeme hladké těsto.


Těsto necháme 15 minut odpočinout pod horkým kastrolem.

Na snímku jsou další suroviny, které budeme kromě jablek
potřebovat do náplně: strouhanka, mletá skořice, rozinky a
rozpuštěné máslo. Ježíšmarjá, zapomněl jsem vyfotit moučkový
cukr! :-)

Dvojnásobnou dávku máme rozdělenou na čtyři díly. Jeden díl
rozválíme, zbývající tři poputují zpátky, pod kastrol. To aby
neoschly. Hernajs, venku se mezitím poněkud smrklo, musím
rozsvítit.

Rozválený díl těsta...

...přeneseme na pomoučený ubrus a vytáhneme do průsvitna.
Světla příliš nepřibylo, doufám, že to bude alespoň trochu vidět.
Slibuji, že na svých fotografických schopnostech ještě zapracuji.
:-D

Vytažený plát těsta posypeme strouhankou a pokapeme rozpuštěným
máslem. Poklademe nastrouhaná jablka, opět posypeme strouhankou
a pokapeme máslem. Přidáme moučkový cukr, rozinky a mletou
skořici.

Svineme pomocí ubrusu.

Štrůdl na plechu doplníme "kolegou". Pěkně naproti sobě, do
pravého úhlu. Tak to dělávala moje maminka i moje babička.
Přesně takto si počínala moje rakouská prababička, která v desátých
letech dvacátého století vařila v rodinách vídeňských boháčů.

      
     Pečeme při 170 stupních asi půl hodiny. Během pečení třikrát
potřeme rozpuštěným máslem.

         
      Hotový výrobek posypeme moučkovým cukrem, nakrájíme -
a většinou velice rychle sníme! :-D




Gastrokocour se loučí s obvyklými pozdravy: čau, mňau, - mlask, mňam, uf, uf, uf.......................






























 

Žádné komentáře:

Okomentovat